2- فرآيند آسياب
نوشته شده توسط : امیر

 


فرآيند آسياب

فرآيند آسياب آرد از آسياب شدن گندم بين دو چرخ سنگي بزرگ شكل گرفته است (اگرچه اين فرايند هنوز در چند آسياب اتفاق مي افتد). در آسياب غلتكي ، تمرين بر روي جداسازي سه جزء دانه گندم - آندوسپرم سفيد ، لايه هاي بيروني سبوس و جوانه گندم متمركز است. اينها هر كدام از مواد مختلفي تشكيل شده اند و هنگامي كه آسياب جدا شده و آسياب مي شوند آسياب مي تواند آردهاي نازك تري توليد كند و بنابراين براي مصارف امروزي مناسب تر است. براي اطلاعات بيشتر در مورد ساختار گندم اينجا را كليك كنيد.

البته اين فرآيند براي آسياب هاي خانگي تدوين نشده

ويدئوي زير طرح و طيف وسيعي از ماشين آلات فرز را كه در كارخانه آرد مدرن براي تبديل دانه هاي گندم به آرد استفاده مي شود ، نشان مي دهد. ويدئو با مجوز Buhler كه ماشين آلات را توليد مي كند (www.buhlergroup.com) نشان داده مي شود.
فرآيند فرز



گندم قبل از ورود به كف آسياب ، تميز شده و سپس حالت مي يابد و سپس از دو غلطك فولادي ريخته گري كه كمي از يكديگر جدا شده اند عبور مي كند. غلتك بالا با سرعت كمي سريعتر به غلتك پاييني مي رود و وقتي گندم از آن عبور مي كند عمل برشي ايجاد مي كند و دانه گندم را باز مي كند. باز كردن دانه به جاي پودر كردن آن ، دسترسي بهتري به ذرات آندوسپرم درون مي دهد.


قطعات مختلف دانه گندم از نظر اندازه و وزن از هم جدا شده و از طريق تركيب پيچيده الك ها و ماشين آلات ديگر به منظور جداسازي سه قسمت گندم از يكديگر عبور مي كنند. سرانجام تمام ذرات آندوسپرم از طريق يك سري از رولهاي كاهش صاف براي آسياب نهايي به آرد سفيد منتقل مي شوند.


در يك آسياب معمولي ، ممكن است تا 4 غلطك شكستن (كه دانه هاي گندم را باز كرده و سپس گندم را كه قبلاً بريده شده است باز كند) و 12 رول احياء وجود داشته باشد ، برخي ذرات آرد فقط از يك رول شكست و يك رول احياء عبور مي كنند ، در حالي كه لايه هاي نزديك به لايه هاي سبوس و جوانه از چندين رول عبور مي كنند.


فرايند آسياب مدرن به آسياب اجازه مي دهد تا ذرات سبوس را از آندوسپرم خارج كند. آندوسپرم را به آرد خرد كنيد ؛ خمير را الك كرده و آرد توليد شده در هر مرحله را برداريد.


آسيابگران ممكن است قبل از آسياب گندم هاي مختلف را با هم مخلوط كنند تا به مچ دست خاصي برسند. علاوه بر اين ، آنها همچنين ممكن است آردهاي مختلف را با هم تركيب كنند تا مشخصات دقيق محصول مورد نياز مشتريان را توليد كنند. با تركيب چندين جريان مختلف آرد توليد شده توسط آسياب ، آسياب مي تواند تغييرات بيشتري در ويژگي هايي مانند رنگ آرد ايجاد كند.


آردهاي بسيار سفيد فقط از نهرهاي اوليه مي آيند ، در حالي كه آردهاي قهوه اي شامل استفاده از بيشتر جريانها مي شود. آرد سبوس دار زماني توليد مي شود كه تمام نهرها ، سبوس ، جوانه و آرد با هم مخلوط شوند و هيچ چيز حذف نشود.





:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: